Radierea unui autovehicul poate fi, la un moment dat, o situație de rezolvat pentru a scoate o mașină din circulația rutieră, din diverse motive pe care le vei vedea în rândurile următoare, sau pentru a fi scutit de la plata taxelor și impozitelor, dacă nu mai ai calitatea de proprietar.
În acest articol îți prezentăm pașii și actele necesare pentru o radiere auto fără bătăi de cap. Bineînțeles, ai nevoie să ai toate actele în regulă și să îți aloci suficient timp liber pentru a te ocupa de această situație.
Radierea auto înseamnă, mai simplu spus, scoaterea completă a autovehiculului pe care îl deții din registrele autorităților competente, precum Direcția de Taxe și Impozite Locale și Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor.
Aceasta se clasifică în două tipuri principale: radierea fiscală și radierea din circulație. Cea de-a doua este în strânsă legătură cu prima.
Radierea fiscală a unui autovehicul se efectuează la Direcția de Taxe și Impozite Locale (DITL) de care aparții. Odată realizat acest pas, prin eliberarea certificatului de atestare fiscală, înseamnă că ai scos autovehiculul din evidența fiscală locală, prin urmare nu vei mai plăti taxe și impozite.
În cazul în care dorești să vinzi mașina (rol de vânzător), pentru a nu plăti în continuare taxe și impozite, trebuie să efectuezi radierea fiscală. Ulterior, noul proprietar (rol de cumpărător) va trebui să meargă în termen de 30 de zile să o declare fiscal la autoritatea locală competentă, dar și la Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) în vederea înmatriculării pe numele său.
Radierea din circulație a unui autovehicul se efectuează la Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din localitate sau județ. Radierea din circulație, care se face la cerere, se realizează după eliberarea actelor emise de autoritatea fiscală competentă.
Solicitarea radierii unei mașini se efectuează în mai multe situații precum:
👉Poliția RCA este obligatorie atât pentru un autoturism care circulă, cât și pentru un autoturism nefuncțional care nu a radiat. Încheie o poliță 👉 RCA online pentru mașina ta!
Pregătirea documentației necesare este partea cea mai solicitantă, căreia trebuie să-i acorzi o atenție deosebită pentru a nu face mai multe programări și drumuri către autoritățile competente. O poți face fie pe cont propriu, având nevoie de timp liber, dar și prin intermediul unei firme specializate care să se ocupe de soluționarea dosarului contra cost. Un dosar efectuat corect înseamnă mai puțin timp pierdut și mai puțin stres.
În funcție de fiecare situație în parte, ai nevoie de următoarele acte (dosar):
Este bine de știut faptul că radierea autovehiculelor înmatriculate anterior datei de 1 iulie 1993, cu certificate și plăcuțe de înmatriculare vechi, respectiv cu o vechime mai mare de 30 de ani, se poate efectua în baza unei declarații pe proprie răspundere a titularului sau ai moștenitorilor legali, conform căreia autovehiculul a fost dezmembrat sau retras definitiv din circulație.
Radierea unui autovehicul dezmembrat se poate efectua și din oficiu, respectiv online, în baza notificării primite de DRPCIV de la unitățile specializate care emit certificatul de distrugere în format electronic.
În urma acestei operațiuni și înscrierii în programul național RABLA, poți începe demersul achiziționării unui autoturism nou. La reprezentanța auto vei avea nevoie de certificatul de distrugere și de certificatul de radiere.
Radierea unui autovehicul scos definitiv din România se poate efectua și din oficiu, în baza notificării primite de DRPCIV de la autoritățile competente care atestă faptul că acesta a fost înmatriculat permanent în alt stat.
👉O mașină merită să aibă și o asigurare 👉 CASCO, care să te salveze de la multe probleme și neplăceri din trafic și nu numai!
Certificatul de radiere auto se obține de la Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
După cum ai aflat deja, vei avea nevoie de dosarul cu toate documentele necesare, care se stabilesc în funcție de situația radierii.
Certificatul de atestare fiscală auto, în cazul radierii auto, se obține în cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii. Acesta se poate solicita și online, în Spațiul Virtual Privat al platformei ANAF, care îl va elibera în mod electronic.
Certificatul de radiere auto se eliberează, de regulă, în aceeași zi la sediul DRPCIV.
Costurile pentru o radiere auto constau în deplasările pe care le ai de făcut la autoritățile competente, imprimarea și copiile xerox ale tuturor documentelor necesare pentru dosar, procurile notariale sau serviciile judecătorești, după caz, respectiv dacă apelezi la o firmă specializată care se ocupă de toate demersurile în locul tău.
👉Măsuri de prevenție pentru circulația pe drumurile publice? Încheie ușor o asigurare de 👉 ASISTENTA RUTIERA!
În concluzie, cel puțin o dată în viață te vei confrunta și tu cu necesitatea radierii unei mașini pe care o deții. Dacă ai ajuns până aici, înseamnă că acum ești mult mai pregătit să o efectuezi cu succes!
Sursa foto: Shutterstock